Koulutuspalveluiden myynti

- kuva: koulutuspalveluiden myynti -
Navigoi joko sivupalkin tai kuvan avulla tarkastellaksesi prosesseja lähemmin.


Symbolien merkitykset

-Sininen laatikko: Prosessin vaihe

-Vihreä laatikko: Prosessin vaiheen saattaa suorittaa myös osittain tai kokonaan koulutuslinjan ulkopuolinen Kierrätyskeskuksen työntekijä

-Salmiakki: Vaihe sisältää päätöksen, myönteinen päätös jatkaa prosessia

-Musta piste: Prosessi päättyy

-Nuoli: Prosessin etenemissuunta

-Katkonuoli: Informaatio liikkuu, selitys suluissa

-Sininen nuoli: Ei pakollinen vaihe prosessissa

- plus-merkki laatikossa: Vaihe sisältää alaprosessin tai työohjeita

-Pinkki reunus laatikossa: Prosessia saattaa jatkaa eri henkilö koulutuslinjasta kuin aiemmin

Prosessin kulku

Markkinointiteko

-Kuka vaan koko organisaatiosta kertoo koulutuslinjan palveluista vapaalla tyylillä tilaisuuden tullen. Saadut yhteystiedot toimitetaan koulutuslinjan markkinoinnista vastaaville henkilöille.

-Työvälineet: nettisivut, uutiskirjeet, some, seminaarit ym kohtaamiset, puhelin, sähköposti, muiden tilausten yhteydessä, kyltit ym markkinointimateriaali kaupoilla

-Työaika: 5min →


Kiinnostuksen osoitus

-Asiakas tiedustelee tarkemmin palveluista

-Työvälineet: sähköposti, puhelin ja some


Alustava neuvottelu

-Käytännössä tapaaminen, sähköpostittelu tai puhelu, jossa keskustellaan tarkemmin asiakkaan tarpeista ja meidän tarjonnasta

-Työvälineet: puhelin tai sähköposti

-Työaika: 15min - 5h


Myyntipäätös

-Arvioidaan pystytäänkö vastaamaan asiakkaan tarpeisiin, tarkistetaan kouluttajan, tilan ja ajan saatavuus sekä materiaalien tarve. Tarvittaessa kartoitetaan mahdollisuudet muista yksiköistä, jos palvelun osana on heidän tuottamiaan osia, kuten Näprän paja, Plan B tuotteita, kuljetuksia tai tavaraa kaupoilta. Tilauksen tiedot kirjataan Tuuman ja Polun tilauskirjaan.

-Työvälineet: sähköposti, puhelin, kalenteri, tilauskirja ym excelit

-Työaika: n. 1-5h


Tarjous

-Jos tarpeeseen pystytään vastaamaan tehdään tarjous ja lähetetään se asiakkaalle. Apuna voi käyttää koulutuslinjan hinnastoa ja tarjouskirjepohjaa. Molemmat on tallennettuina kierkekoneelle. Valmiit tarjoukset tallennetaan myös sinne.

-Työvälineet: sähköposti, tarjouskirjepohja, hinnasto, kierkekone

-Työaika: n. 1-6h


Ostopäätös

-Asiakas joko hyväksyy tai hylkää tarjouksen


Tilauksen vahvistus

-Päivitetään tilauskirja ja vahvistetaan kalenterivaraus sekä ilmoitetaan tilauksesta muille yksiköille (jos tilaus koskee myös heitä) ja kouluttajalle, jos se on eri henkilö kuin myyjä

-Työvälineet: Sähköposti, puhelin, kalenteri, tilauskirja

-Työaika: n. 30min-1h


Tilauksen suunnittelu

-Tarkastetaan jo olemassa olevat materiaalit ja tehdään uusia, jos on tarvetta, sovitaan aikataulut ym muiden yksiköiden kanssa. Viestitään myös asiakkaan kanssa, varmistetaan tilojen tekniikkaa, aikatauluja, vastaillaan kysymyksiin ja tehdään tarkennuksia

-Työvälineet: sähköposti, puhelin, power point, koulutusmateriaalit + (ajojärjestelmä, kauppojen tavarat ja verstaiden tuotteet)...

-Työaika: n. 1-10h


Tilauksen toteutus

-Tehdään mitä on sovittu yhteistyössä asiakkaan ja mahdollisesti muiden yksiköiden kanssa

-Työaika: 2h →


Laskutus & palaute

-Pyydetään laskutustiedot viimeistään tässä vaiheessa ja tehdään lasku. Samalla lähetetään myös webpropol palautekysely, jonka kiitossivu sisältää jälkimarkkinointia. Samalla kysytään myös saako yritystä käyttää referenssinä. Tavoitteena on, että lasku lähetetään viikon sisällä koulutuksesta ja että koulutuksen pitäjä tekee sen. Tarvittaessa voidaan sopia muistakin järjestelyistä.

-Työvälineet: Procountor, webpropol, sähköposti

-Työaika: 1-2h


Jälkimarkkinointi & asiakashuolto

-Pidetään yhteyttä asiakkaaseen säännöllisesti jälkikäteen ja kysellään kuulumisia sekä kerrotaan muista palveluista. Tyyli on vapaa, mutta keinoja ovat esimerkiksi puhelut, sähköpostit, some, henkilökohtaisesti, asiakastapaamiset yms. Jos ei muuta ole asiakkaan kanssa sovittu, ensimmäinen yhteydenotto on noin 2-3kk koulutuksen jälkeen. Yhteydenotot merkataan Tuuman ja Polun tilauskirjaan.

-Työvälineet: Sähköposti, puhelin, some, tilauskirja, uutiskirje

-Työaika: 30min →


Myynnin iloa!






Omistaja: koulutustoimintojen johtaja
Tilanne: Määritetty tähän kuuluvat alaprosessit 9.6.2015 (Juuli Alm ja koulutuslinja) ja kuvaus laadittu 30.8.2016 (Kaisa Karjalainen).