Yleiset kokousohjeet
Kun kutsut kokouksen koolle
- Esitä kutsussa esityslista – ainakin agenda tai
tavoite. Mieti etukäteen, mikä on käsiteltävien asioiden tärkeysjärjestys.
Mieti myös, keitä kaikkia oikeasti tarvitaan paikalle.
- Ilmoita aika ja paikka. Tee tilavaraus ajoissa.
- Kerro, jos on tarjoilua. Mieti onko tarjoilu tarpeen;
nälkäisenä ei jaksa, mutta toisaalta ison ja levottoman porukan keskittyminen
voi herpaantua herkuttelusta. Varaa riittävästi aikaa.
- Halutessasi lähetä muutamaa päivää ennen kokousta
osallistujille muistutusviesti tai soita: tervetuloa kokoukseen! Ehkä haluat
muistuttaa tai tiedustella ovatko ennalta tai edellisessä kokouksessa sovitut
tehtävät valmisteltu.
Kokouksessa
- Tarkasta ennen kokousta, että tekniikka toimii.
- Aloita ajoissa. Mitä edellisissä kokouksissa on
päätetty, missä nyt mennään?
- Kuka tekee muistion ja mihin se tallennetaan.
- Puheenjohtaja tai koollekutsuja huolehtii
aikataulussa pysymisestä ja siitä, että päätöksiä tehdään. Päätösten tulee
realistisia ja toteuttamiskelpoisia.
- Kiitä lopussa osallistujia ja varsinkin asioiden
esittelijlijöitä ja valmistelijoita.
- Kertaa keskisimmät päätökset ja jaetut tehtävät
sekä seuraavan kokouksen ajankohta ja agenda.
Kokouksen jälkeen
- Huolehdi, että muistio tallennetaan sovittuun
paikkaan. Huolehdi tarvittaessa osallistujille esim. sähköpostitse muistio,
sovitut tehtävät ja keskeisimmät päätökset samana tai seuraavana päivänä.
- Milloin tarkastetaan ja kuka tarkastaa, että
sovitut asiat ovat toteutuneet?
Hyvä paha muistio
- Miksi tai kenelle muistioita kirjoitetaan? Jos ei
kukaan lue, miksi tuhlata siihen energiaa? Miten siinä tapauksessa
perehdytetään uudet mukaan tai informoidaan poissaolijoita?
- Voisiko tärkeimmät päätökset kirjata esim.
Excel-taulukkoon, josta kaikki saman projektin päätökset näkyisivät yhdellä
silmäyksellä? Tai Google-dokumenttiin?
Toisten aika on arvokasta
- Käytä vain se aika, joka on sovittu. Huolehdi
aikataulusta. Sopikaa, voiko kokoukseen osallistua vain osan ajasta vai onko
hyvä jäädä kokonaan pois, jos ei voi osallistua täysipainoisesti.
- Jos kokous alkaa myöhässä, tai jos kokous on
huonosti valmisteltu, kuluu arvokasta aikaa hukkaan. On epäreilua ajoissa
olleita ja hyvin valmistautuneita kohtaan antaa heidän odottaa.
- Harkitse tarkoin, onko yli 1,5 tunnin kokous tarpeen.
- Arvioi kuitenkin ajankäyttö realistisesti. Jos
kokoukseen osallistuu kuusi henkeä ja oletetaan, että heistä jokainen esittelee
oman asiansa viidessä minuutissa, aikaa kuluu puoli tuntia. Jos jokainen
kommentoi lisäksi viisi minuuttia, kuluu kokonaisuudessaan tunti.
Onko kokous sopiva työmuoto juuri tälle työlle
- Voiko tavoitteet saavuttaa helpommin tai paremmin
jotenkin muuten? Esimerkiksi työstämällä materiaalia yksin tai pareittain?
- Erilaisia kokoustapoja on monia: etäkokous,
kävelykokous, työpaja, sähköpostikokous, seisomiskokous ja niin edelleen.
Tutustu esim. ideapakkaan!
Etäosallistuminen
- Esittele etäosallistuja muille ja muut
etäosallistujalle. Jos käytössä on kuvayhteys, näytä kameran kautta kokoustila
ja osallistujat. Huolehdi, että yhteys toimii ja varmista, että etäosallistuja
kuulee kaikkia ja saa halutessaan puheenvuoron.
- Kiitä kokouksen lopussa myös etäosallistujaa.
Lisää kokouskäytännöistä
Katso Leo Straniuksen mielestäni varsin hyvät kokouskäytännön aakkoset.
Katso kuvasarja kokouksen seitsemästä kuolemansynnistä.
Katso ideapakasta aktivoivia kokouskäytäntöjä.
Kirjallisuutta
Reetta Koski & Katleena Kortesuo (2012): Kokousten seitsemän kuolemansyntiä. Paranna palavereitasi. Talentum.
Sira Niipola & Päivi Rauramo (2008): Hyvät kokouskäytännöt työpaikan arjessa. Työturvallisuuskeskus.